Nominera dina favoriter till The Real Melodifestival 2012

The Real Melodifestival är tillbaka! Tävlingen där vi röstar fram årets bästa stofilhit. Fyra lördagskvällar fr.o.m. 4 februari tävlar åtta låtar per tillfälle om att kvalificera sig till final eller Andra Chansen. 10 mars går den stora finalen av stapeln. 2010 blev vinnaren Povel Ramels ”Var är tvålen?”. Förra året tog tävlingen en paus.

Nytt för i år är att alla har möjlighet att nominera låtar till startfältet. Kravet är att det ska vara svenska låtar och av stofil karaktär, dvs huvudsakligen från före 1970 – gärna långt mycket tidigare än så – och inte alltför poppigt. (Förra gången blev det t ex stor diskussion huruvida Barbro Hörbergs ”Med ögon känsliga för grönt” hörde hemma i ett sådant här startfält.) Det är också nödvändigt att stofillåten finns på Youtube.

Nominera genom att kommentera detta inlägg eller i en statusuppdatering eller kommentar på Facebook-sidan. Kom ihåg att ange länken till Youtube-klippet. Precis som i The Real Melodifestival 2010 är det en enväldig jury som gör urvalet av startfältet. Nominera senast 29 januari.

Följande låtar var med i The Real Melodifestival 2010 och kan därför inte tävla igen:

Julia Caesar: Annie från Amörka
Jarl Kulle: Så minns jag Paris
Thore Skogman: Jag vill ha rökt gök med lök
Mona Wessman: Fräsiga Fia
Sigge Fürst: Mopedpolka
Thor Modéen: En äkta mexikanare
Zarah Leander: Sång om syrsor
Povel Ramel & co: Var är tvålen?
The Osmond Brothers: Fem smutsiga små fingrar
Flottans glada gossar: Ankaret opp
Tutta & Ernst Rolf: Gör någonting
Harry Brandelius: Amerikabrevet
Ulla Billquist: Min soldat
Owe Thörnqvist: Wilma
Carli Tornehave: Hårda bud
Lill-Babs: Manolito
Karl Wehle: Någonting att äta, någonting att dricka
Siw Malmkvist: Jazzbacillen
Gösta Ekman d.ä.: En herre i frack
Swe-Danes: Scandinavian Shuffle
Cacka Israelsson: Cigaretter, whiskey och vilda kvinnor
Jussi Björling: Till havs
Annalisa Ericson: Saltaste bönan i stan
Little Gerhard: Den siste mohikanen
Barbro Hörberg: Med ögon känsliga för grönt
Adolf Jahr: Det borde vara förbjudet med så vackra ögon
Lapp-Lisa: Guldgrävarsången
Hasse & Tage: Blå Stetsonhatt
Hjördis Petterson: Den vredgade sjömanshustrun
Sickan Carlsson: Jag ska sjunga för dig
Johnny Bode: Den gamla spinnrocken
Karl Gerhard: Jazzgossen
Arne Qvick: Rosen (gick in som joker i tävlingen)

18 januari 2012. Etiketter: . Nyheter.

12 kommentarer

  1. Kalle replied:

    Jag skulle vilja nominera:
    Östen Warnerbring – Femton minuter från Eslöv

    samt
    Lasse Dahlquist – Very welcome hem, Mr Swanson

  2. Lisa replied:

    Kafferepet med favoriterna Kvartetten Synkopen, så klart!

  3. Mikael Eriksson replied:

    Tutta måste få en riktig chans. Tyvärr finns fortfarande inte En Stilla Flirt eller Nu skall Vi Opp, Opp, Opp så jag nominerar Lattjo Stare

  4. Patrik Centerwall replied:

    Jag ber ödmjukast att få nominera Ratata!

  5. Patrik Centerwall replied:

    Jag vill också, fortfarande med en gnutta ödmjukhet, nominera Karl Gerhards ”Han är ett bedårande barn av sin tid”.

  6. Patrik Centerwall replied:

    Jag ber nästan om ursäkt för att jag inte kan hålla mig, men jag finner mig nödgad att även nominera Hasse å Tages ”Vad i helvete har de för sig på banken efter tre?”

  7. Henrik replied:

  8. Liza replied:

    Siw Malmkvist – Tunna skivor!

  9. Hasse Achmedsson replied:

    Jag vill nominera Åke Uppmans fantastiska outlaw-sång ”Jag är en man”

  10. Anders E replied:

    Ingen melodifestival är komplett utan Karl Wehle!

  11. Linnéa Anglemark replied:

    Även jag vill nominera Karl Gerhard, men väljer Den ökända hästen från Troja.

    Vidare nominerar jag Edvard Persson: Vi klarar oss nog ändå

    …och Nacka Skoglund: Vi hänger med

    (Hade velat nominera Obligationsmarschen men den finns inte på Youtube…)

  12. Roger Jarvid replied:

    Är det inte för sent att nominera vill jag nominera Sigge Fürst och Stadsbudsvisan. En prestation att få fram alla ord så snabbt och tydligt, och så många kul rim sen!

    Roger Jarvid

Lämna en kommentar

Trackback URI